Porträtt Anna-Lisa Linden. Foto.

Anna-Lisa Linden

Professor emerita

Porträtt Anna-Lisa Linden. Foto.

Mat, hälsa och oregelbundna arbetstider

• Anna-Lisa Lindén
  • Magnus Lagnevik
  • Klas Sjöberg
  • Eva Svederberg
  • Håkan Jönsson
  • Maria Nyberg

Summary, in Swedish

Maten, måltiden och ätandet är en av grundförutsättningarna för god hälsa. Ensidigt ätande, oregelbundet ätande och småätande är direkta riskfaktorer för ohälsa på både kort och lång sikt. På kort sikt är övervikt ett stort problem. På lång sikt utvecklas ett livsstilsätande under arbetstid som, utöver övervikt, ökar risken för bland annat diabetes samt hjärt- och kärlsjukdomar.

Vad man äter och hur man kan planera sitt ätande hänger samman med utbudet av mat och måltider på arbetsplatsen eller i grannskapet. Måltiderna är ofta stressade av de arbetstider man har. Det måste gå snabbt att skaffa fram maten och snabbt att äta den. Ramen kring måltiden, den goda maten och samvaron reduceras ofta till en fråga om att stilla hungern. Det oregelbundna ätandet kännetecknas av småätande av söta saker, smakportioner eller feta och ensidiga matportioner.

Den kunskap denna studie av måltidsituationen lett fram till visar på problemområden som har med arbetsorganisationen, med mat- och måltidsutbudet, med det nödvändiga och det goda ätandet samt med hälsan att göra.

• Företagsekonomiska institutionen
  • Pedagogik
  • Avdelningen för etnologi
  • Sociologiska institutionen