Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Porträtt Anna-Lisa Linden. Foto.

Anna-Lisa Linden

Professor emerita

Porträtt Anna-Lisa Linden. Foto.

Hushållskunder på energimarknaden

Författare

  • Anna-Lisa Lindén
  • Annika Carlsson-Kanyama
  • Björn Eriksson

Summary, in Swedish

Man kan identifiera fem stora kundsegment på energimarknaden nämligen hushåll i småhuslägenheter, hushåll i flerbostadshusen lägenheter, fastighetsägare till flerbostadshus, unga hushåll samt medelålders och äldre hushåll. Jämfört med energiföretagens andra kundsegment inom exempelvis industri, handel, service eller myndigheter är hushållssegmenten oorganiserade. De innehåller många hushåll med begränsat tekniskt kunnande, begränsad kunskap och förmåga att diskutera sin energisituation med energiföretagen, men däremot en betydande praktisk och beteendemässig vilja och erfarenhet att inrätta beteende och livsstil i en mera energieffektiv riktning. I synnerhet gäller detta i de äldre hushållen. De väsentliga parametrarna finns redan för att utveckla en informationsstrategi med ett behovsanpassat innehåll för varje målgrupp inom hushållens kundsegment på energimarknaden.



Ur ett samhälleligt perspektiv visar resultaten att beteenderelaterade energisparpotentialer finns och även i vilka grupper de redan är uppfyllda. I det senare fallet har kombinationer av styrmedel över tid bidragit till ett energieffektivt beteende. En viktig erfarenhet för många hushåll har varit oljekriserna på 1970-talet. För att man skall kunna ta tillvarata de potentialer som ännu inte utnyttjats krävs olika styrmedel som varierar från ren information till produktutveckling samt kombinationer av dessa. Dagens nivåer på energianvändning i bostäderna är till vissa delar generationsberoende. Om framtida generationer eller dagens unga kommer att anlägga samma energisnåla beteenden som dagens äldre är ovisst. Vissa beteenden enbart betingade av tidsknapphet och bekvämlighet. Det finns dock fortfarande utrymme för många typer av energieffektivisering i hushållen.

Avdelning/ar

  • Sociologi

Publiceringsår

2003

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

FMS-Report

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

Forskningsgruppen för miljöstrategiska studier, Stockholm

Ämne

  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)

Nyckelord

  • hushåll
  • sociologi
  • energibeteende
  • energimarknad
  • energieffektivisering

Status

Published

Report number

181

Forskningsgrupp

  • Samhälle, utveckling och miljö

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1404-6520