Det analytiska hantverket och dess strävan

David Wästerfors, docent i sociologi, har publicerat en ny bok, Från stoff till studie, tillsammans med Jens Rennstam, om analysarbete i kvalitativ forskning.

Från stoff till studie

Om analysarbete i kvalitativ forskning

Finns det ett enkelt sätt att analysera intervjuer, observationer och dokument? Svaret är nej. Analysarbete är notoriskt mångbottnat och det finns sannerligen mer än ett sätt. Men den här boken visar hur arbetet kan bli smidigare. Författarna hävdar att all analys innefattar tre handlingar: sortera, reducera och argumentera.

Om forskaren eller studenten lyckas dela upp och iordningställa materialet, skära bort det irrelevanta (eller ”zooma ut” från det perifera) och därtill utforma en argumentation på basis av materialet – ja, då får analysarbetet goda förutsättningar. Med hjälp av dessa tre handlingar kan forskaren eller studenten lättare vandra sin slingrande men spännande väg från stoff till studie.

Boken behandlar det analytiska hantverket och dess strävan mot att teoretisera. Genom goda råd och illustrativa exempel vill författarna ingjuta entusiasm i kreativt analysarbete.