Hetzler är inbjuden som en av huvudtalarna på symposium om mobbning

Den 4 december (2016) är Antoinette Hetzler inbjuden som en av huvudtalarna till ett internationellt symposium om mobbning och kränkande beteende.

Antoinette Hetzler kommer tillsammans med Mitsuru Taki (NIER) att diskutera mobbning i länder där det förekommer mindre kriminellt våld.

Forskningsresultat är grundat i en longitudinellt jämförande undersökning (2013-2015) mellan Sverige och Japan. Hetzler och Taki visar att i både Sverige och Japan är det, i jämförelse med andra länder, vanligare med mobbning utan våld än vad det är med mobbning där våld är inblandat. En skillnad som man däremot har sett mellan Sverige och Japan är att det bland ungdomar finns en sprid mobbning som tar sig i uttryck på olika sätt.

Skillnaden mellan olika länder och förebyggande åtgärder diskuteras mellan ledande forskare om mobbning och kränkande beteende från USA och Australia, tillsammans med Hetzler och Taki.

Antoinette Hetzlers personliga sida

Information om symposie

Symposiet hållas varje 10 år i Japan med början 1996 och det hålls gemensamt av Japan’s National Institute of Educational Research (NIER) och Japans Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT). Detta är en del av Japans pågående forskning om barn och deras beteende.