Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kindeberg om skolans likabehandlingsarbete

Tina Kindeberg har bidragit med kapitlet ”Läraren: Om rösten, yrkespersonligheten och det mänskliga villkoret i lärarens arbete med likabehandling” i boken ”Det andra uppdraget- till försvar för skolans likabehandlingsarbete” (redaktörer Selma Gusic och Ana Marega).

En beskrivning av boken:

”I Sverige har alla barn rätt till att gå i skolan. Det är där de bl.a. ska lära sig demokratiska värderingar och få verktyg för att kunna vara självständiga samhällsdeltagare.

Genom handledning och processledning av skolor i Malmö har projektet Normbrytande rättigheter tagit fram metoder för att omsätta den svenska skol- respektive diskrimineringslagen i praktik. Målet har varit att ifrågasätta likabehandlingsuppdragets underordnade ställning jämte det renodlade “kunskapsuppdraget”, och visa på sambandet mellan dessa två.

Denna bok antar ett normkritiskt perspektiv och lyfter frågan om diskriminering och förtryck från individnivå till strukturnivå.

Boken är ett försvar för skolans likabehandlingsarbete – men också att det är möjligt att lyckas med det”.

Läs mer på universus.se

Tina Kindebergs personliga sida