Kjellberg om den fackliga organisationsgraden i Sverige

Hur ser den fackliga organisationsgraden ut i Sverige? Det frågar sig Anders Kjellberg i två nya publikationer.

Anders Kjellberg har i Medlingsinstitutets nyligen publicerade årsrapport "Avtalsrörelsen och lönebildningen 2016" skrivit kapitlet ”Parternas organisationsgrad och kollektivavtalens utbredning”. Dessutom har han för Lunds universitet skrivit forskningsrapporten "Kollektivavtalens täckningsgrad samt organisationsgraden hos arbetsgivarförbund och fackförbund".

Läs kapitlet ”Parternas organisationsgrad och kollektivavtalens utbredning”

Läs forskningsrapporten ”Kollektivavtalens täckningsgrad samt organisationsgraden hos arbetsgivarförbund och fackförbund”

Läs tidningen Arbetets reportage om Anders Kjellbergs forskningsrapport