Mallén med ny bok om kriminologiska metoder och internet

Hur påverkar internet våra möjligheter att forska om kriminologiska fenomen? Agneta Mallén är redaktör till boken ”Kriminologiska metoder och internet” som svarar på denna och många fler frågor.

Sammanfattning av boken:
I dag äger mycket av vårt vardagsliv rum på internet. I och med den teknologiska utveckling som Web 2.0-tekniken inneburit har också många nya kriminologiska forskningsområden vuxit fram. Sociala medier och webbplatser som YouTube och Facebook, samt olika diskussionsforum på internet, innebär ett närapå oändligt forskningsfält. Hur kan vi då studera fenomen på internet? Vilka forskningsmetoder finns det för att komma åt den empiri som finns på webben?

Den här boken presenterar nya analytiska redskap för att analysera kriminologiska fenomen på internet. Bidragen handlar om hur forskaren eller studenten bäst analyserar ett flertal aktuella fenomen: skolskjutares online-narrativ, diskussionstrådar på Flashback, videoklipp på YouTube samt emoticons och emojis som interaktionsledtrådar. Boken granskar även hur man kan samla in empiri genom att använda webbenkäter. Genom hela antologin diskuteras de nya etiska dilemman som uppstår när forskaren vill använda empiriskt material som finns på webben.

Mer information om boken finns på Libers webbplats

Agneta Malléns personliga sida