Mulinari mottagare av pris till Katrin Fridjonsdottirs minne

Shai Mulinari har tilldelats 80 000 sek till Katrin Fridjonsdottirs minne. Priset går till yngre forskare i Sverige eller andra nordiska länder för goda forskningsresultat inom området kunskapssociologi.

I nomineringen skriver Professorskollegiet på Sociologiska institutionen vid Uppsala universitet att:

”Ett signum för Mulinaris forskning är empiriskt gedigna studier med teoretisk skärpa, av relationer mellan vetenskaplig kunskap, samhälleliga normer och policy. Shai Mulinari är en ung och samtidigt mogen och modig forskare. Hans extraordinära förmåga att genomlysa och problematisera medicinska kunskapsregimer, som av andra ses som förgivettagna, bottnar i gedigen kunskap inom både medicin och vetenskapssociologi. Svensk kunskapssociologi behöver internationellt lovande forskare som förmår överskrida gränsen mellan natur- och samhällsvetenskap”.

Shai Mulinaris personliga sida