Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ny doktorandkurs: Skola i konkurrens

Avdelningen för pedagogik på Sociologiska institutionen ger i år en egen kurs på forskarnivå inom ramen för det nyetablerade nätverket ”Nordisk Vinterskola”.

Nätverket mellan tre lärosäten i Norge, Danmark och Sverige vill belysa aktuella teman för de nordiska utbildningsystemen utifrån flera olika perspektiv. Som både föreläsare och doktorander deltar bland andra pedagoger, utbildningssociologer och etnologer.

Förra året arrangerade nätverket en kurs under rubriken Inkludering och Exkludering. Den var förlagd till Odense och hade 28 deltagare.

Upplägget för årets kurs är nytt. En lärplattform hålls öppen under 5 månader och mitt i ligger en 5-dagars konferens med föreläsningar, seminarier, workshop, middagar och andra sociala aktiviteter som inbjuder till spontana diskussioner.

Det handlar både om att främja utbytet mellan forskare och mellan doktorander och ger även doktorander möjlighet att etablera kontakter med forskningsmiljöer i Norge och Danmark för eventuella framtida samarbeten.

Årets kurs vill presentera flera ingångar till att förstå konkurrens som fenomen. Ett fokus riktas mot det vardagliga arbetet som utspelar sig i lektionssalar, i lärarnas arbetsrum och i möten med föräldrar.

Konkurrens i form av rangordning och sortering har på senare tid förstärkts och konkurrens på nya sätt har tillkommit i skola och utbildningssystem. Detta har skett i de nordiska skolsystemen där nu regioner konkurrerar med regioner, skolor tävlar om att få så många poäng och så mycket ekonomiska resurser som möjligt.

I Sverige har konkurrensen lett till att skolor har gått
under och tvingats stänga. I Norge och Danmark
diskuteras resultatlön – inte bara till rektorer – utan
också till lärare.

Kursen vänder sig till doktorander som har ett utbildningsvetenskapligt intresse, oavsett om det är doktorander i pedagogik, pedagogiska arbeten, specialpedagogik, didaktik, ämnesdidaktik, sociologi, psykologi eller annan disciplin. Kursen ska utgöra ett fruktbart bidrag till avhandlingsarbetet för den som har ett forskningsintresse som rör konkurrens direkt eller indirekt eller för den som har behov att skissera centrala kännetecken för tillexempel dagens utbildningsystem eller elevers och lärares skolvardag.

 

  • Kursen ges i samarbete mellan Sverige, Danmark och Norge (Lunds universitet + Syddansk univeristet + Universitetet i Agder + Högskolan i Kristianstad).
  • Tid och plats: Lund 8‐12 februari 2016.
  • För att vara behörig ska du vara antagen till forskarutbildning vid något lärosäte. I mån av plats kan även masterstudenter delta.
  • Anmälan sker till: carola [dot] aili [at] soc [dot] lu [dot] se.

 

Läs mer om syfte, innehåll och schema: