Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Pedagogik som vågar se bortom en färdig idé

Mattias Nilsson Sjöberg har just publicerat essän ”Att (våga) möta det oväntade – Historien om den bångstyriga stolen” i Norsk pedagogisk tidskrift.

I essän problematiseras den instrumentella pedagogik som följer de för vår tid allt fler och allt mer omfattande (neuro)psykiatriska diagnoser. Mattias Nilsson Sjöberg vill i essän öppna upp för en pedagogik som inte tvingar in människor i bestämda mallar.

Utdrag ur essän ”Att (våga) möta det oväntade – Historien om den bångstyriga stolen”: 

"Jag har tidigare brottats en del med bångstyriga barn och unga. Inte minst har jag brottats med min egen bångstyrighet. För en ganska kort tid sedan brottades jag även med bångstyriga stolar."

"Med manualen följde en idé om den färdiga stolen, men hur jag än vred och vände på delarna tycktes jag inte nå denna idé. Idén låg bortom min förmåga, omöjlig att uppnå tillsammans med de delar jag hade framför mig."

Läs essän på idunn.no

Mattias Nilsson Sjöbergs personliga sida