Risken med att förlita sig helt på intervjuer

David Silvermans intervjuskepsis är klart uppfriskande, skriver Sociologens David Wästerfors i en krönika på tidningencurie.se.

”På oräkneliga konferenser om kvalitativ forskning dyker han upp och ondgör sig. Intervjun har fått samma ställning inom samhällsvetenskaplig forskning som inom journalistik! David Silverman, som är professor emeritus vid Goldsmiths vid Londons universitet, är starkt kritisk till att vanan att ”fråga folk” blivit så utbredd, oavsett om man strävar efter högar med utskrifter till en avhandling eller ett knippe pratminus till en nyhetsartikel.”

Läs hela krönikan på tidningencurie.se

David Wästerfors är docent i sociologi vid Lunds universitet. Inom kort publiceras hans bok Från stoff till studie. Om analysarbete i kvalitativ forskning (Studentlitteratur, medförfattare är Jens Rennstam).