Sociologi med Rambo i rättssalen på Forskar Grand Prix

Gymnasieungdomar får på fyra minuter höra forskare berätta om vad de sysslar med på jobbet i tävlingen Forskar Grand prix som hålls på Polhemsgymnasiet på onsdag 4e oktober. I tävlingen deltar Lisa Flower med Rambo i rättssalen.

Lisa Flower, doktorand här på Sociologiska institutionen, kommer att berätta om sin forskning om den svenska rättssalen. Vilka känslor får vara med och hur får de visas upp i den svenska rättssalen? Hon kallar sin presentation för "Rambo i rättssalen: vilka emotioner får vara med och hur får de visas upp i den svenska rättssalen?"

"Det är en jättekul idé", säger Lisa Flower om tävlingen. "Vi får presentera vår forskning på fyra minuter för eleverna på Polhemsgymnasiet för att försöka stimulera dem och vi lär oss förmedla vår forskning på ett lättförståeligt sätt."

Den som vinner deltävlingen får gå vidare till finalen i Stockholm.

Lisas presentationstext från forskargrandprix.se:

Jag forskar om känslor och hur de är kopplade till rättvisa. Jag är intresserad av brottmålsadvokater och de strategierna som de använder för att försvara sin klient i en rättssalen. Jag fokuserar på vilka känslor och emotioner som får visas i en rättssal och hur de får visas.

Denna kunskap är viktig för att förstå hur en rättegång går till, utöver de formella lagarna och reglerna. Jag visar att emotionshantering spelar en central roll i försvarsadvokaters yrke och att det är någoting som förväntas läras på jobbet, inte på utbildningen. Vidare kan denna kunskap även användas i andra professioner där man förväntas upprätthålla och presentera en professionell position som försutsätts vara inte baserad på känslor.