Utbildningsministern i Danmark utser lektor till råd

Carola Aili, universitetslektor i pedagogik, har blivit utsedd av den danska utbildningsministern till medlem av rådet som fördelar medel till forskarutbildning inom utbildningsvetenskap i Danmark.

Sakkunniguppdraget löper från oktober 2015 till oktober 2019, är knuten till Århus universitet och innebär att Carola kommer att arbeta med att formulera de årliga riktade utlysningarna samt utifrån underlag från externa bedömare delta i rådets beslutsprocesser.

Rådet för forskarutbildning (Ph.d.-rådet for uddannelseforskning) etablerades 2011 med målet att stärka samarbetet mellan yrkeshögskolor och universitet om yrkesinriktade forskarutbildningar och praktiskt inriktad forskning. Rådet har till uppgift att bevilja forskarstipendier riktad mot forskning om skolan.