5 ny

David Wästerfors

5 ny

Behandling som rekvisita i anstaltens interaktioner - Symboliska resurser i samtal om modernt fängelseliv

• David Wästerfors
  • Malin Åkerström

Redaktör

• Tine Egelund
  • Turf Böcker Jakobsen

Summary, in English

In this chapter we explore the meaning of 'care' and 'treatment' in a specific context -- contemporary prisons in Sweden -- as they are displayed and used in interview talk with inmates and staff members. Drawing on unstructured interviews from two sociological projects we develop an ethnomethodological analysis to uncover how 'care' and 'treatment' are used as identificatory as well as moral resources in talk about prison settings and their interactions. These concepts are proved to function as 'ethnomethods' to portray oneself in certain manners (for instance as a good staff member, or as an inmate who deserves rehabilitation) as well as to criticize institutions and their practices ('there's no treatment here at all!'). The overall point is that 'treatment' and 'care' fruitfully may be studied as a tool or instrument within institutional interactions, rather than as something situated outside these interactions.

Danska

Behandling i socialt arbejde

Del av eller Kapitel i bok

Hans Reitzels Forlag