Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Pedagogiska perspektiv på teori och praktik

Avancerad nivå. Pedagogik. 15 hp. Vårtermin.
PEDN22, Pedagogik: Pedagogiska perspektiv på utbildningspolicy i teori och praktik, 15 högskolepoäng

Kursen ges som obligatorisk kurs inom Masterprogrammet i pedagogik och som fristående kurs.

Kursen behandlar frågor om vad som blir till som pedagogiska problem på olika nivåer och i olika praktiker och vem det är som formulerar problem. Teoretiska såväl som metateoretiska perspektiv som kan användas för att belysa konstruktionen av pedagogiska problem/skolproblem och -policy behandlas, tillexempel olika aktörscentrerade perspektiv, neo-institutionalism och posthumanistisk teori. Kursen tar upp frågor om vilka krav på perspektiv och metoder som ställs för att kunna leda och vägleda pedagogiska processer i ett lokalt såväl som globalt och mångkulturellt samhälle.

Kursen är uppdelad i fyra moment:

  • A. Utbildningspolicy, globalisering och kunskapssamhälle, 3 hp
  • B. Utbildningspolicy och revisionssamhället, 3 hp
  • C. Utbildningspolicy och vetenskapsteori, 3 hp
  • D. Fallstudie och slutuppsats, 6 hp

 

Schema
Kursplan
Litteratur
Live@Lund


Sök kursen via lu.se 

 

Sidansvarig:

Sociologiska institutionen
Lunds universitet
Besök: Paradisgatan 5, Hus G, Lund
Postadress: Box 114 , 221 00 Lund
Telefon: +46 46-222 00 00 (växel) +46 46-222 88 44, +46 46-222 88 13 (sociologi och socialantropologi) +46 46-222 87 38 (pedagogik)

Samhällsvetenskapliga fakulteten