Ann Mari Sellerberg

Professor emerita

Ann Mari Sellerberg

Måltiden en het potatis för barnfamiljer

• Ann Mari Sellerberg

Summary, in Swedish

Måltiderna ska lösas intellektuellt, praktiskt och emotionellt. Flera gånger varje dag. Hur hittar unga familjer matinspiration under vardagens tidspress? Och hur klarar de vardagens ”hot spot” mellan 17 och 18?

Att handla mat och komponera vardagens måltider är en ständigt pågående problemlösningsprocess. Den som har ansvaret behöver idéer, inte alltid nyskapande och dramatiska, men ändå någon form av inspiration för att "få till" en måltid.

Formasprojektet ”Matinspiration under tidspress” syftade till att undersöka måltiderna hos barnfamiljer i Sverige. I studien intervjuade vi 30 småbarnsfamiljer och 30 tonårsfamiljer. Dessutom mötte vi invandrarfamiljer i två särskilda fokusgrupper. Några av intervjuerna var så kallade walk-alongs, när vi följde intervjupersonerna på deras inköpsrundor i vardagen.

Miljöforskning : Formas tidning för ett uthålligt samhälle

Issue

Artikel i tidskrift

Formas, Formas