Anna Berglund har disputerat

Foto på Anna Berglund av Theo hagman rogowski

Anna Berglund försvarade sin avhandling i socialantropologi "Ambiguous hopes: an ethnographic study of agricultural modernisation in a Rwandan village" fredagen 4 Oktober.

För sitt doktorandprojekt tillbringade Anna Berglund 13 månader i en rwandisk by för att studera konsekvenserna av moderniserande jordbruksreformer. Den rwandiska regeringen har sedan 2006 försökt omvandla jordbrukssektorn från småskaligt till marknadsorienterat jordbruk, genom att införa långvarig monokultur, odling av en enda gröda, vilket medfört  dåliga skördar och ökad hunger. Anna Berglunds avhandling undersöker politikens konsekvenser för lantbrukarna och försöker förstå varför motståndet mot de ogynnsamma reformerna är obefintligt.

"... istället för motstånd mot statens politik, strävar [byborna] efter att bli inkluderade i moderniseringsprocessen. Bybornas upplevelse av sin position i den samhälleliga hierarkin, tillsammans med de på denna nivå rådande normerna som moraliskt ifrågasätter fattiga människors förmåga att ta hand om sig själva, och de positiva föreställningar om utveckling och modernitet som de faktiskt har, hjälper oss att förstå deras ambition att vara del av moderniseringsprojekt inom jordbruket, trots att det på många sätt bidrar till en försämrad levnadssituation", skriver hon i avhandlingens abstrakt.

Foto på Johan Pottier Pottier av Theo Hagman Rogowski
Professor Johan Pottier
Professor Steven Sampson öppnade doktorsavhandlingen med att förklara det antropologiska konceptet om att novisen måste genomgå en ritual av smärta för att komma med i stammen. Chefsplågare och för dagen var professor Johan Pottier från School of Oriental and African Studies vid University of London, som uttryckte spänning över att läsa avhandlingen.

Medlemmar i betygskommittén delade Johan Pottiers upplevelse och beslutade enhälligt att godkänna avhandlingen.

Anna Berglunds profil i Lunds universitets forskningsportal

Disputationsinformation

Opponent
Professor Johan Pottier, School, Oriental and African Studies (SOAS), University of London