Är samhället framkomligt för alla?

NYTT PROJEKT undersöker löften om tillgänglighet för personer med funktionsnedsättningar. David Wästerfors, docent vid Sociologiska institutionen, har tillsammans med Kristofer Hansson vid Institutionen för kulturvetenskaper och Hanna Egard vid fakulteten för hälsa och samhälle, Malmö universitet, fått ett forskningsbidrag från FORTE för projektet "Tillgänglighetens motstånd. Vardagliga avsteg från spatial och social framkomlighet för personer med funktionsnedsättningar".

Löften om tillgänglighet för personer med funktionsnedsättningar genomsyrar dagens samhälle. Byggnader och lokaler ska vara anpassade; offentlig service, fritidsaktiviteter och information ska vara åtkomligt för alla. Staten, EU och FN försvarar en progressiv funktionshinderpolitik. Ändå vittnar forskare och medborgare om försummelser, undantag och komplikationer.

Utestängning, barriärer och stigmatisering reproduceras dagligen, ofta på ett subtilt sätt. Det här projektet syftar till att identifiera och förklara vardagliga processer som understödjer social och kulturell tröghet i samhällsarbetet för tillgänglighet. Vi vill utforska situationer där spatial och social framkomlighet ställs på sin spets, samt de sätt på vilka normer om tillgänglighet då kringgås.

Hur formuleras, motiveras och återskapas undantag, avsteg och anomalier i relation till dagens tillgänglighetsnormer?

David Wästerfors personliga sida