Åsa Lundqvist blir ny ledamot i en av Vetenskapsrådets beredningsgrupper

Sociologiska institutionens prefekt, professor Åsa Lundqvist, blir sakkunnig ledamot i Vetenskapsrådets beredningsgrupp för internationella postdocs.

Gruppen bedömer och betygssätter ansökningar om bidrag från forskare som nyligen disputerat vid svenskt universitet och vill forska vid ett utländskt lärosäte. Syftet är att ge forskare i början av sina karriärer möjlighet att utöka sina kompetenser och personliga nätverk.

Åsa Lundqvist disputerade 2001 i Lund med avhandlingen Bygden, bruket och samhället. Om människor och organisationer i brukssamhället Böksholm, 1900-1979. Hon återvände tilltill Sociologiska institutionen 2011, efter 10 år vid andra lärosäten, och befordrades till professor i sociologi 2013. Hennes forskning fokuserar på genus och feministisk teori, familjepolitik och föräldrastödspolitik, aktiveringspolitik och historiesociologiska analyser av välfärd och familjerelationer.

Åsa Lundqvists personliga sida på Sociologiska institutionens webbplats.