Betydligt vanligare med kollektivavtal i norra Sverige

Varför har IT-företag i norra Sverige betydligt oftare kollektivavtal jämfört med IT-företag i Stockholm? Anders Kjellberg, professor i sociologi, har intervjuats av Unionens medlemstidning Kollega och svarar på frågan.

Del ur artikeln:

"Att en större andel IT-företag i Norrland än landet i övrigt har kollektivavtal förvånar inte Anders Kjellberg, professor i sociologi vid Lunds universitet.

– Det ligger i linje med det vi vet sedan tidigare. Det beror på de fackliga traditionerna. Det går långt tillbaka till den tid när Norrland industrialiserades. Det blev en annan tradition här som också slår igenom i nya branscher som IT. Många av de här företagen är ganska unga. Det kan mycket väl vara så att de som startat företagen har en bakgrund i familjer där det anses vara vettigt att vara med i facket."

Läs hela artikeln ”I norr är det avtal som gäller – även inom IT” på www.kollega.se

Anders Kjellbergs personliga sida här på institutionens webbplats.