Dagens fackförbund kan förlora till ”gula” fackföreningar som lovar arbetsfred

Anders Kjellberg, professor i sociologi, varnar för att ”gula” fackföreningar som lovar oorganiserade småföretag arbetsfred och billiga avtal kan få fotfäste i Sverige om stridsåtgärdsutredningen inte tänker sig för. De fackförbund som finns idag kan förlora rätten att tillgripa stridsåtgärder för att få till stånd kollektivavtal om ett så kallat gult fack redan tecknat ett sådant.

Arbetsvärlden har intervjuat Anders Kjellberg, som varnar för vad som kan hända om stridsåtgärdsutredningens läckta förslag blir verklighet.

Del ur artikeln:

"Arbetsmarknaden är en känslig mekanism. Det visar inte minst utvecklingen i vårt grannland Danmark sedan den dåvarande mitten-höger-regeringen i början av 2000-talet ändrade reglerna för a-kassorna. På 15 år har danska alternativa fack vuxit från små, obetydliga förbund till medlemstal på närmare tre hundra tusen arbetstagare. Var sjunde fackmedlem tillhör nu ett gult fack.

En liknande utveckling kan Sverige drabbas av om de begränsningar av strejkrätten som diskuteras genomförs.

– Det kan inte uteslutas, säger professor Anders Kjellberg, vid sociologiska institutionen, Lunds universitet, som studerat den danska utvecklingen och noga följer debatten kring stridsåtgärdsutredningen."

Läs hela artikeln ”Gula fack kan växa och bli riksomfattande” på www.arbetsvarlden.se

Anders Kjellbergs personliga sida här på institutionens webbplats.