Fackförbund slås samman för större inflytande och minskad konkurrens

Det rör på sig i den fackliga världen, säger Anders Kjellberg, professor i sociologi. Fler förbund planerar sammanslagningar som till exempel Saco-förbunden Jusek och Civilekonomerna. Ett av skälen är att minska konkurrensen om delvis samma akademikergrupper. Ett annat är att ett stort förbunds ord väger tyngre än ett mindre såväl i samhällsdebatten som bland facken själva.

TCOs minsta förbund, Skogs- och Lantbrukstjänstemannaförbundet (SLF), har mer eller mindre tvingats gå upp i TCOs och Sveriges största fackförbund, Unionen. Det redan lilla SLF krympte ytterligare sedan man förlorat ett kollektivavtal till just Unionen.

I veckan blev det klart att barnmorskorna lämnar Vårdförbundet och går över till SRAT som är ett Saco-förbund som samlar många olika yrkesgrupper, bland annat flygtekniker och logopeder.

Flera tidningar har intervjuat Anders Kjellberg.

Arbetet 14/11 2018: Fackliga äktenskap leder till större och färre förbund

Arbetsvärlden 13/11 2018: SRAT samlar flera små yrkesgrupper.

Arbetsvärlden 31/10 2018: Forskare: ”Rösten blir starkare i samhällsdebatten”.

Om andra sammanslagningar av tjänstemannafack, se Anders Kjellberg i TAM-Revy nr 1 2008 Ett nytt fackligt landskap bland tjänstemännen: Unionen och Sveriges Ingenjörer (sid 4-21).

En komplett redovisning av förbundssammanslagningar, små förbunds uppgående i större och utbrytningar ur existerande förbund sedan slutet av 1800-talet författad av Anders Kjellberg finns att läsa på Lunds universitets forskningportal: ”The Membership Development of Swedish Trade Unions and Union Confederations Since the End of the Nineteenth Century” (De svenska fackförbundens och centralorganisationernas medlemsutveckling sedan slutet av 1800-talet (893 sidor).

Anders Kjellbergs personliga sida här på institutionens webbplats.