Henrik Möller har disputerat

Trots det ogynnsamma datumet försvarade Henrik Möller framgångsrikt sin avhandling ”SPECTRAL MATTER: Materiality, Economy, and Culture of Burmese Jade in Contemporary China” fredagen den 13 december.

Henrik Möllers doktorsavhandling undersökte förhållandet mellan materiella, ekonomiska och sociala aspekter av utskärning, handel och bruk av jadeit, den mest värdefulla formen av jade i Kina. Avhandlingen diskuterar hur jadeit omvandlas från sten till smycken, hur jadeit köps och värdesätts olika sammanhang och kulturella föreställningar som ligger bakom ökande efterfrågan i Kina.

Forskningsprojektet är baserat metodologiskt på etnografiskt fältarbete i Myanmar, Thailand och Kina. Merparten av fältarbetet utfördes i Ruili i den kinesiska provinsen Yunnan som gränsar till Myanmar.

Opponent vid disputationen var Nils Ole Bubandt från Institutionen för kultur och samhälle, avdelningen för antropologi, vid Aarhus universitet.

Henrik Möllers profil i Lunds universitets forskningsportal