Utöver uppenbara metoder för att öka alkoholintaget – reklam, specialerbjudanden som Happy Hour och stora tillbringare eller shotglas som snabbar på konsumtion – kan bartendern ha dold påverkan genom strategisk intimitet, flörtande och uppmuntran att köpa mer, bland annat genom att dricka själva. Genom sitt beteende och val av musik påverkar bartendern atmosfären, vilken är central för att driva upp konsumtion. Gästerna spelar också roll i atmosfärsskapandet, när de rör sig i lokalen, beställer vid baren, skålar, hånglar och skrålar – och när de inte gör det. Särskilt benägna att använda sig av koncept som ökar alkoholkonsumtion är pubar med en ung publik.
Artikeln, som publicerades i International Journal of Drug Policy, är resultatet av forskningsprojekten ”Safer Bars and Nightclubs” av Sociologiska institutionens forskare Sébastien Tutenges och ”Desires of the Night” av fristående forskaren Frederik Bøhling. Båda studierna genomfördes i Danmark och fokuserade på inrättningar där majoriteten av besökarna är 15-35 år.
Läs mer på International Journal of Drug Policy.
Sébastien Tutenges personliga sida.