Klyftan vidgas mellan fackligt anställda arbetare och tjänstemän

De flesta fackmedlemmar är idag tjänstemän och andelen fackligt anslutna har inte varit så låg sedan 70-talet. Anders Kjellberg, professor i sociologi här på sociologiska institutionen har intervjuats av Dagens Arena och Ekonomiekot Extra i Sveriges Radio P1 och diskuterar bland annat vilken betydelse den 25-procentiga skattereduktion på fackavgiften som införs i juli i år kommer att ha.

Dagens Arena: Facket lockar fler tjänstemän än arbetare

Dagens Arena 31/1 2018 konstaterar att tjänstemannafacken går framåt men inte arbetarfacken och att den totala organisationsgraden inte varit så låg sedan början av 1970-talet.

Utdrag ur Dagens Arenas artikel:

Ta Hotell-, och restaurangfacket de gick från en organisationsgrad på omkring 52 procent vid 2006 till 28 procent 2016. Den 1 januari 2007 höjdes priset på deras a-kassa med 600 procent om man också tar hänsyn till att skattereduktionen avskaffades.

Läs hela artikeln på dagensarena.se

Ekonomiekot: Har facket blivit en tjänstemannarörelse snarare än en arbetarrörelse?

De flesta fackmedlemmarna är idag tjänstemän. Vad beror det på och vilken betydelse har den 25-procentiga skattereduktion på fackavgiften som införs 1 juli 2018? Det är frågor som Anders Kjellberg svarar på i Ekonomiekot Extra i P1 söndagen 7/1 2018 kl 1.40 och måndagen 8/1 kl 14.30.

Lyssna på programmet på sverigesradio.se

Anders Kjellberg diskuterar varför organisationsgraden inte varit så låg sedan början av 1970-talet

För organisationsgraden utveckling ur ett längre perspektiv, se Kollektivavtalens täckningsgrad samt organisationsgraden hos arbetsgivarförbund och fackförbund appendix 1 sid 75-77. I artikeln diskuteras hur man ska förklara detta och varför utvecklingen går allt mer isär mellan arbetare och tjänstemän.

Anders Kjellbergs personliga sida här på institutionens webbplats.