Lisa Flower tar emot pris

Bild på Lisa Flower av Emma Lord.
Lisa Flower, programkoordinator på kriminologiprogrammet, tror bland annat att många lockas av samarbetet mellan ämnena sociologi och rättssociologi.

Vetenskapssocieteten i Lund ger priset ur Olga och Thorild Dahlgrens fond till sociologen Lisa Flower för hennes doktorsavhandling.

”I sin avhandling Loyalty Work: Emotional Interactions of Defence Lawyers in Swedish Courtrooms undersöker Lisa Flower hur svenska försvarsadvokater hanterar sina känslor i samband med förhandlingar i brottmål. Avhandlingen bygger både på intervjuer med försvarsadvokater och på etnografiska fältanteckningar från ett stort antal rättegångar. Flower visar att känslor, och strategier för att hantera känslor, spelar en stor roll i rättegångssammanhang på ett sätt som inte är uppenbart vid en mer ytlig betraktelse. Avhandlingen lämnar viktiga bidrag till forskningen om känslor såväl som om forskningen om juridisk praxis,” skriver Vetenskapssocieteten.

Lisa Flower disputerade vid Sociologiska institutionen den 30 oktober 2018. Hon är numera anställd på institutionen som universitetslektor och undervisar i kriminologi och socialpsykologi.

Läs Loyalty Work: Emotional Interactions of Defence Lawyers in Swedish Courtrooms.

Lisa Flowers personliga sida på institutionens webbplats