Lund lockar flest kriminologiintresserade studenter

Sociologiska institutionens gula hus med blå himmel och gula löv.

Sociologiska institutionens kandidatprogram fortsätter att vara bland Sveriges mest populära samhällsvetenskapliga utbildningar.

Med 4426 sökande inför höstterminen 2020 är kandidatprogrammet i kriminologi den mest ansökta kriminologiutbildningen i landet och den tredje mest populära utbildningen vid Lunds universitet. Universitets- och högskolerådets (UHR) statistik visar att drygt 1200 fler sökte programmet i år jämfört med 2019.

– Kriminologiutbildningen i Lund ger studenten möjlighet att välja fokusområde och uppmuntrar till utlandsstudier och praktik. Det tror jag är en stor anledning till att vi har så många sökande. Sedan kan såklart studentlivet i Lund vara ytterligare en faktor som bidrar till programmets popularitet, säger Isabel Schoultz, koordinator för kriminologiprogrammet och biträdande lektor vid Rättssociologiska institutionen, med vilken Sociologiska institutionen samorganiserat kriminologiprogrammet sedan starten 2009.

Kandidatprogrammet i socialantropologi är återigen det mest sökta antropologiprogrammet i Sverige och antropologiutbildningen med flest förstahandssökande. Ansökningarna till kandidatprogrammet i sociologi ökade med 30 procent från förra året och är det renodlade sociologiprogram med flest förstahandssökande.

Totalt anmälde över 407 000 personer sig till högskoleutbildningar för höstterminen 2020. Det är det högsta antalet sökande UHR noterat, nästan 50 000 fler än samma period 2019. Myndigheten skriver att ökningen var väntad och ”kan vara en effekt av coronaviruset och den situation som råder i samhället och på arbetsmarknaden.”