Lunds universitet har landets populäraste program i sociologi och socialantropologi

Universitets- och högskolerådets antagningsstatistik visar att båda programmen var de mest sökta inom respektive ämne.

Ansökningsperioden inför höstterminen 2019 introducerade två nya kandidatprogram vid Sociologiska institutionen – ett i sociologi och ett i socialantropologi. Universitets- och högskolerådets mätningar visar att programutbildningarna är eftertraktade.
– Dagens studenter söker hellre program än friståendekurser. Så sökmässigt var det en rätt stor framgång att bilda program, säger Jan-Olof Nilsson, studierektor för Sociologiska institutionens utbildningar på grundnivå.

Bland kandidatprogrammen i sociologi är Lunds universitets det mest attraktiva med 712 sökande. Av alla utbildningar i antropologi, oavsett inriktning, låg Sociologens kandidatprogram i topp med 387 ansökningar. Kursen ”Socialantropologi I” vid Stockholms universitet hade lika många sökande men färre förstahandssökande.

Jan-Olof Nilsson tror att en del av programmens attraktionskraft ligger i att studenterna får en tydlig kunskapsprogression i teori och metod mellan terminerna.
– Det andra är att vi har lagt till en fjärde termin med ämnesstudier i programmen. Det är tillämpad sociologi eller socialantropologi som man gör i form av till exempel en utredning tillsammans med en organisation. Så har vi inte jobbat tidigare.

Totalt antogs 368 av 3816 sökande till Sociologiska institutionens grundutbildningar. Drygt 100 av dem kom den 2 september till intuitionsbyggnadens framsida för att äta snask, lyssna på The Specials och tappa bort sig under tipspromaden i kvarteret Paradiset. Programstartseventet, som arrangerades för första gången, var en omedelbar succé.
– Det blev så lyckat att vi permanentar evenemanget. Det återkommer varje höst när de nya programmen startar, säger Jan-Olof Nilsson.

Studenter vid sociologiska institutionen går digital tipspromenad
Nyantagna studenter vid sociologiska institutionen går digital tipspromenad

Laget "Kandidaten och frilansarna" vann tipspromenaden med rätt svar på alla frågor
Laget