Matthias Abelin har disputerat

Matthias Abelin har försvarat sin avhandling i ämnet socialantropologi "A Swedish Dilemma: Culture and Rule of Law in Swedish Sickness Insurance" idag, fredagen 10 maj april klockan 13 i Edens hörsal i Lund.

Sverige har både beskrivits som modernt, liberaldemoratiskt och djupt humanitärt; och som mer eller mindre förmodernt, halvauktoritärt och benäget att kränka svaga gruppers rättigheter. I den här avhandlingen undersöks detta svenska dilemma i en rättsantropologisk tradition, med studier av konfliktlösningspraktiker som ett sätt att förstå förhållandet mellan lag och kultur.

Avhandlingen A Swedish Dilemma: Culture and Rule of Law in Swedish Sickness Insurance

Matthias Abelins profil i Lunds universitets forskningsportal

Disputations fakultetsopponent var docent i socialantropologi Renita Thedvall, Stockholms centrum för forskning om offentlig sektor, Stockholms universitet.

Huvudhandledare och ordförande vid disputationen var Ulf Johansson Dahre, Sociologiska institutionen, Lunds universitet.

Handledare: David Wästerfors, Sociologiska institutionen, Lunds universitet.

Betygskommitén bestod av:

• Professor Christer Lindberg, Sociologiska institutionen, Lunds universitet.
  • Professor Håkan Hydén, Rättssociologiska institutionen, Lunds universitet.
  • Docent Lotta Björklund-Larsen, Socialantropologiska institutionen, Stockholms universitet.