Nytt interdisciplinärt projekt om urban kreativitet

Universitetslektor i sociologi Erik Hannerz kommer att tillsammans med Peter Bengtsen från avdelningen för konsthistoria och visuella studier samordna ett Pufendorf-projekt om urban kreativitet.

Temaprojekten för 2018-2019 vid Pufendorfinstitutet vid Lunds universitet har nyligen meddelats och kommer att inkludera ett projekt som fokuserar på urban kreativitet.

Urban kreativitet är en paraplyterm för aktiviteter inom eller i direkt relation till staden. Exempel på urban kreativitet inkluderar, men är inte begränsat till, street art, graffiti, urban foraging (dumpster diving), parkour, skateboarding och guerrilla gardening. Ett viktigt kännetecken för urbana kreativa praxisar är att de utmanar juridiska, moraliska och kulturella gränser genom att utforska alternativa sätt att använda och förstå staden.

Temaprojektet kommer att undersöka ett antal ämnen, bland annat vad som är offentligt i det offentliga stadsrummet, urban kreativitet som ett medel för stadsregenerering och gentrifiering, samt internet och sociala medier som distributionskanaler för uttryck av urban kreativitet.

Projektet löper under åtta månader, från oktober 2018 till maj 2019, och samlar åtta huvudforskare, varav sex är baserade på fyra olika fakulteter vid Lunds universitet.

Projektet har initierats av Peter Bengtsen (Institutionen för konsthistoria och visuella studier, Lunds universitet) och Erik Hannerz (Sociologiska institutionen, Lunds universitet), som också ska fungera som koordinatorer.