Omfattande verk om kollektiva förhandlingar i EU

Professor Anders Kjellberg har bidragit till “Collective bargaining in Europe: towards an endgame”, fyra band om kollektiva förhandlingar i EU-länder sedan år 2000.

Litteraturen undersöker hur kollektiva förhandlingar har försvagats eller förändrats i alla EU:s 28 medlemsländer. Huvudtemat författarna behandlar är att kollektiva förhandlingar minskar i betydelse och hur det är möjligt att vända trenden. Anders Kjellberg har skrivit kapitlet om Sverige, “Sweden: collective bargaining under the industry norm”.

“Sweden has the most socially segregated union movement in the world, with separate blue-collar and white-collar national unions and confederations. There is a similar pattern in the other Nordic countries, but not as consistently as in Sweden. Like Denmark and Finland, two other Nordic countries with a Ghent system, Sweden has a high but declining union density.”

Läs Anders Kjellbergs kapitel (inclusive ett extra appendix) i dess helhet.

Resten av böckerna finns på European Trade Union Institute.

Anders Kjellbergs personliga sida på Sociologiska institutionen.