Social diskriminering vanligt bland kinesiska män som exkluderats från giftermål

Lisa Eklund har bidragit till artikeln ”Reacting to social discrimination? Men's individual and social risk behaviors in the context of a male marriage squeeze in rural China”, publicerad i Social Science & Medicine.

Bristen på kvinnor i Kina innebär att många kinesiska män har svårt att hitta en partner. Exkluderingen från giftermål leder till att en del män ägnar sig åt potentiellt skadliga beteenden. Studien av Lisa Eklund, universitetslektor på Sociologiska institutionen vid Lunds universitet, och Xueyan Yanga och Sasa Wang på School of Public Policy and Administration, Xi'an Jiaotong University i Kina, undersöker om ogifta mäns destruktiva beteenden, som hotar både deras eget och deras omgivnings välmående, beror på social diskriminering.

Forskarna har samlat in data från Chaohu City och 380 byar från 18 kinesiska provinser. De framhåller att den sociala diskriminering män som exkluderats från giftermål upplever triggar riskabla beteenden hos dem. Det kan yttra sig i alkohol- eller spelmissbruk och i konflikter med andra människor. Det är därför nödvändigt att utveckla och implementera policys avsedda att skapa välvilliga och toleranta sociala miljöer för män som exkluderats från giftermål, sammanfattar artikelförfattarna.

Läs artikeln på ScienceDirect.

Lisa Eklunds personliga sida