Sociologens nya kandidatprogram inleder unikt samarbete med Studieverkstaden

Kandidatprogrammen i sociologi och socialantropologi blir de första på universitetet att arbeta integrerat med språkpedagoger för att höja den akademiska kvaliteten.

Höstterminen 2019 integreras språkpedagogerna på studieverkstaden i Sociologiska institutionens nya kandidatprogram. Syftet är att inom programmens ordinarie moment utveckla studenternas akademiska förmågor. Studieverkstaden introducerar bland annat strategier för att undvika prokrastinering, studiedagbok och ger skrivhandledning som exempelvis fokuserar på refererande och analyserande texttyper. För ändamålet leder Studieverkstadens personal studenterna i responsgrupper som ger konstruktiv återkoppling på varandras texter.

Det är första gången Studieverkstaden arbetar med hela program. I vanliga fall träffar de studenter enskilt eller i grupp i Genetikhuset, rum 219-222, på Sölvegatan 29 B. Utöver studie- och skrivhandledning arrangerar Studieverkstaden föreläsningar och skrivkvällar då studenter kan skriva sina uppgifter tillsammans med andra.