Studentföreningen Doxa invigde med övervakningskapitalism

Studenter minglar innan Doxas första panelsamtal

Sociologiska institutionens nya studentförening Doxa inledde sin verksamhet kvällen den 14 maj med ett panelsamtal om övervakningskapitalism, en företeelse som experterna tror kommer växa kraftigt på kort tid.

Förutom att stärka gemenskapen bland studerande på institutionen vill Doxa att fler kritiska samhällsvetare hörs i samhällsdebatten. Till sitt premiärevenemang bjöd föreningen därför in Lunds universitets forskare Jutta Haider och Anders Hylmö, samt den danske filosofen Rasmus Ugilt, för att diskutera hur algoritmer och artificiell intelligens används för att samla in data om människors uppkopplade förehavanden.

Jenny Hvalgren öppnar kvällen med att presentera studentföreningen Doxa. Foto: David Carlsson Porter / Doxa
Jenny Hvalgren öppnar kvällen med att presentera studentföreningen Doxa. Foto: David Johansson Porter / Doxa

Omkring 50 personer kom för att dricka äppelmust och höra Rasmus Ugilt förklara att ur ett marxistiskt perspektiv på övervakningskapitalism blir företag som Facebook och Google rika på att omvandla mänskliga erfarenheter till rådata. Det kan handla om att du skickar e-post till någon om att det regnar och så börjar du se reklam för paraplyer. I systemet är människor datapunkter som ständigt skördas på information.

Omfattningen väntas öka
Anders Hylmö tillade att med hjälp av maskininlärning blir algoritmerna som hämtar data hela tiden bättre och att det är ett imperativ att samla in så mycket data som möjligt.
– Det vi ser av övervakningskapitalism i dag är bara konturerna av vad vi kan förvänta oss inom en snar framtid.

Anders Hylmö är postdoktor i forskningspolitik vid Företagsekonomiska institutionen. Foto: Theo Hagman Rogowski

Jag hann inte höra Jutta Haiders anförande. Invasiva tankar om att för evigt bli mjölkad på data fick mig att skynda hem och äta allt jag kom över i hopp om att kunna gå i ide tills det moderna samhället kollapsat. Det misslyckades. Hade jag studerat biologi istället för samhällsvetenskap hade jag inte behövt googla mig till att människor inte kan gå i ide (särskilt inte på våren). Men jag har i alla fall börjat få en massa riktade erbjudanden om kryonisk nedfrysning.

Nästa läsår planerar Doxa regelbundna aktiviteter för alla Sociologens studenter. Mer information om studentföreningen Doxa och deras arrangemang finns på Facebook. Inloggning för att skördas är inte nödvändigt.

Rasmus Ugilt, doktor i filosofi, redogör för en marxistiskt tolkning av övervakningskapitalism. Foto: David Carlsson Porter / Doxa
Rasmus Ugilt, doktor i filosofi, redogör för en marxistiskt tolkning av övervakningskapitalism. Foto: David Johansson Porter / Doxa
Jutta Haider är docent i biblioteks- och informationsvetenskap vid institutionen för kulturvetenskaper. Foto: David Carlsson Porter / Doxa
Jutta Haider är docent i biblioteks- och informationsvetenskap vid institutionen för kulturvetenskaper. Foto: David Johansson Porter / Doxa