Uppsala universitet prisar Anders Hylmö

Anders Hylmö är postdoktor i forskningspolitik vid Företagsekonomiska institutionen. Foto: Theo Hagman Rogowski
Anders Hylmö. Foto: Theo Hagman Rogowski

Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden tilldelar Anders Hylmö priset till Katrin Fridjonsdottirs minne för doktorsavhandlingen han disputerade på vid Sociologiska institutionen i Lund.

Anders Hylmö doktorerade vid sociologiska institutionen i Lund och disputerade den 28 september 2018 på avhandlingen "Disciplined Reasoning. The mainstream-heterodoxy divide and styles of reasoning in Swedish economics". Den 21 oktober i år meddelade Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Uppsala universitet att de tilldelar Anders Hylmö priset till Katrin Fridjonsdottirs minne för doktorsavhandlingen.

I motiveringen skriver de att Anders Hylmö ”har redan nu lämnat stora och väsentliga bidrag till kunskapssociologisk teori och empiri. Han är en mycket lovande yngre forskare och arbetar på en hög internationell nivå. Han skriver väl, behärskar komplex teoribildning, är en noggrann empirisk forskare, och förmår skickligt att analysera och syntetisera sammansatta förlopp."

I ”Disciplined Reasoning” undersökte Anders Hylmö hur ett visst sätt att tänka och arbeta på, en vetenskaplig stil, har kommit att dominera den moderna svenska nationalekonomin och hur den stabiliserats inom ramarna för den akademiska disciplinenen.

Han är numera postdoktor på enheten för forskningspolitik inom Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. I projektet "Värdet av centrumsatsningar" studerar han de långsiktiga effekterna av excellenscentrum inom programmen Vinn Excellence och Berzeliicentra.

Läs Anders Hylmös doktorsavhandling "Disciplined Reasoning. The mainstream-heterodoxy divide and styles of reasoning in Swedish economics".