Urban kreativitet börjar med en presentation i Lissabon

Erik Hannerz vid Sociologiska institutionen och Peter Bengtsen vid avdelningen för konsthistoria och visuella studier deltog nyligen i den årliga konferensen för gatukonst och urbankreativitet (Street Art & Urban Creativity Conference) i Lissabon, Portual. Här presenterade de sina planer för ett kommande tema om urban kreativitet.

Pufendorfinstitutet vid Lunds universitet presenterar varje år ett antal tvärvetenskapliga teman.

Temat om urban kreativitet kommer att löpa från 1 oktober 2018 till 31 maj 2019. Under den här perioden kommer en tvärvetenskaplig grupp med åtta forskare att arrangera ett antal aktiviteter (t.ex. workshops, samtal, seminarier, filmvisningar) både vid Pufendorfinstitutet och på annat håll. Temat kommer att avrundas med en konferens i maj 2019.

Mer information om temat finns på engelska på Pufendorfinstitutets webbplats.

När projektet är igång kommer uppdateringar om aktiviteter på temat publiceras på Instagram urbancreativitylund

Urban kreativitet är en paraplyterm för aktiviteter inom eller i direkt relation till staden. Exempel på urban kreativitet inkluderar, men är inte begränsat till, street art, graffiti, urban foraging (dumpster diving), parkour, skateboarding och guerrilla gardening. Ett viktigt kännetecken för urbana kreativa praxisar är att de utmanar juridiska, moraliska och kulturella gränser genom att utforska alternativa sätt att använda och förstå staden.

Temat kommer att undersöka ett antal ämnen, bland annat vad som är offentligt i det offentliga stadsrummet, urban kreativitet som ett medel för stadsregenerering och gentrifiering, samt internet och sociala medier som distributionskanaler för uttryck av urban kreativitet.

Temat har initierats av Peter Bengtsen (Institutionen för konsthistoria och visuella studier, Lunds universitet) och Erik Hannerz (Sociologiska institutionen, Lunds universitet), som också ska fungera som koordinatorer.

Pufendorfinstitutet (Pufendorf IAS) är ett tvärvetenskapligt institut vid Lunds universitet, en kreativ mötesplats för forskare vid universitetets samtliga fakulteter. Målsättningen är att verka som en ”inkubator” för nya idéer och en språngbräda för nya forskningssatsningar.