Allt fler går med i facket - vår expert ser att trenden vänder

Porträtt Anders Kjellberg. Foto Kennet Ruona.
Anders Kjellberg. Foto: Kennet Ruona.

Professorn i sociologi Anders Kjellberg skriver i den nya rapporten "Den svenska modellen 2020: pandemi och nytt huvudavtal" att den fackliga organisationsgraden steg för första gången sedan 1990-talets mitt. Rapporten har fått stor uppmärksamhet i media.

Den fackliga organisationsgraden steg förra året för första gången sedan mitten av 1990-talet. Ökningen förklaras framför allt av en osäkrare arbetsmarknad på grund av pandemin.

– Här är det nya tendenser och det är både bland arbetare från 60 till 61 procent och bland tjänstemän från 72 till 73 procent, säger rapportförfattaren Anders Kjellberg, professor i sociologi här på Sociologiska institutionen, Lunds universitet.

Flest nya medlemmar fick Unionen med knappt 30 000 nya yrkesaktiva medlemmar och LO-facket Kommunal med drygt 18 000. Totalt växte facken med 75 000 medlemmar varav de flesta tillkom under mars och april.

Rapporten är skriven för tankesmedjan Arena idé.

Rapporten "Den svenska modellen 2020 -pandemi coh nytt huvudavtal" kan laddas ner på portal.research.lu.se

Välkommen att delta på Webbseminariet "Därför var 2020 ett historiskt år för facken" torsdag 29 april kl 14:00. Samtal mellan Anders Kjellberg och rapportens redaktör German Bender.

En power point-presentation av rapporten finns på portal.research.lu.se

Anders Kjellberg sammanfattar året - en medlemstillströmning utan tidigare motsvarighet:

"Det hände mycket på den svenska arbetsmarknaden år 2020. En omfattande avtalsrörelse, ett nytt huvudavtal och inte minst en av coronapandemin utlöst ekonomisk kris som slog väldigt ojämnt mot olika branscher. Regeringen införde en ny form av korttidsarbete följt av en våg av kollektivavtal om korttidsarbete för att begränsa antalet uppsägningar så mycket som möjligt. A-kassan  gjordes  generösare och även företagen stöddes ekonomiskt.

Som följd av den extrema osäkerhet som den ekonomiska krisen medförde, men också den mer generösa a-kassan, upplevde facken och a-kassorna under mars och april 2020 en medlemstillströmning utan tidigare motsvarighet. I denna rapport redovisas för första gången helårssiffror för 2020."

Exceptionellt med nytt huvudavtal

– Men även i ett annat avseende var 2020 ett historiskt år för den svenska partsmodellen, då ett nytt huvudavtal under stark politisk press ingicks  mellan PTK, Svenskt  Näringsliv, Kommunal och IF Metall. Att ett huvudavtal tecknas utan att LO är med understryker 2020 som ett exceptionellt år, skriver Anders Kjellberg.

Rapporten i media: