Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Att fånga det flyktiga konceptet arbetskvalitet

Book cover Oxford handbook of Job Quality. Photo: Emma Lord.

Christopher Mathieu på Sociologiska institutionen är en av redaktörerna för en ny och tung bok som klargör den komplexa och mycket omdiskuterade frågan om vad som ger ett jobb kvalitet.

Det är lätt att föreställa sig hur det är att ha ett bra jobb: bra lön, låg stress, korta arbetstider, mycket frihet och kreativitet och en stark känsla av mening. Vänliga kollegor är bra. En bekväm arbetsplats? En inspirerande miljö? Ett välfyllt snackförråd skulle onekligen vara förmånligt, men är det avgörande för jobbets kvalitet? Det finns oändligt många faktorer som kan påverka arbetssituationen. Men var går gränsen mellan det som påverkar arbetskvaliteten och ens enkla önskan att bli bortskämd, betald och berömd bara för att man finns?

Läs mer om det på vår engelska sida.