De flesta vill lämna den grova brottsligheten

Anna Hedlund. Foto.

Anna Hedlund, forskare i socialantropologi här på Sociologiska institutionen, Lunds universitet, diskuterade de kriminella gängen i en direktsänd paneldiskussion från Göteborgs universitet.

Den senaste tidens kamp mot den grova brottsligheten var temat för paneldiskussionen "After work med forskare", inspelad 14 oktober. Medverkade gjorde även Kristina Alstam, doktor i socialt arbete, Göteborgs universitet. Micael Björk, professor i sociologi, Göteborgs universitet och Jari Kuosmanen, professor i socialt arbete, Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet.

Inkludera föreningssverige i det förebyggande arbetet för att fånga upp unga innan de går med i gäng.

Anna Hedlund forskar om våld, kriminella miljöer och brottsförebyggande arbete. Under diskussionen berättar Anna Hedlund att de flesta som hon intervjuat i sin forskning ”vill hoppa av”.  Hon menar också att ett sätt att komma tillrätta med gängkriminalitet är att på ett bättre sätt inkludera civilsamhället, det vill säga föreningssverige, i det förebyggande arbetet. På detta sätt kan samhället fånga upp barn och ungdomar innan de går med i gäng.

Se hela paneldiskussionen på youtube.com

Anna Hedlunds personliga sida här på Sociologiska institutionens webbplats.

Fler intervjuer där Anna Hedlund medverkar

Anna Hedlund diskuterar sin bok Hutu Rebels i en lång intervju på New Books Network

Efter att ha utfört etnografiskt fältarbete i ett rebelläger djupt inne i Kongoskogen, utforskar Anna Hedlund vardagen bland hutu-rebellkrigare och deras familjer. Anna Hedlund vill förstå våldet, men i första hand vill hon förstå rebellernas rättfärdigande av våldet.

”Rebellerna ser sig själva som offer och den förståelsen leder till ett rättfärdigande av våld.” säger Anna Hedlund i intervjun.

Anna Hedlund pratar om föreställningar av maskulinitet kopplat till vapen och våld

Anna Hedlund pratar om varför det är viktigt att veta varför det skjuts