Forskare Susanne Boëthius i Sveriges Radio och Sydsvenskan om män som slår sin partner

Vad får en man att slå sin partner och vad kan få honom att sluta slå? Hör Susanne Boëthius, forskare i sociologi, i två intervjuer för P4 Malmöhus och P1-Morgon. Även Sydsvenskan tar upp ämnet genom en TT-intervju med Boëthius.

Susanne Boëthius forskar om våld i nära relationer här vid Sociologiska institutionen, Lunds universitet och har den senaste veckan intervjuats om mäns våld mot kvinnor.

P4 Malmöhus: Jobba med normer och värderingar från tidig ålder

Då flera kvinnor mördats av män på kort tid i Sverige har fått fart på debatten om mäns våld mot kvinnor. Sveriges radio P4 Malmöhus ställer frågan till forskare i sociologi Susanne Boëthius om vad som gör att vissa män slår kvinnor.

Hur männen tänker och talar om det som de gjort? Susanne Boëthius, som intervjuat män som sökt hjälp för att de slagit sin partner, säger att männen ofta vill distansera sig från våldet. De vill inte att begrepp som kvinnomisshandlare används om dem och de fördömer våldet. De kan även påstå att de inte minns.

Susanne Boëthius säger att det gäller att jobba med normer och värderingar från tidig ålder för att få till en förändring i samhället.

Hör hela inslaget på sverigesradio.se

P1-Morgon: Hur får man män att sluta slå?

Sveriges radios program P1-Morgon diskuterar frågan: Hur får man män att sluta slå? och skriver på sin webbplats:

"Mäns våld mot kvinnor och kvinnors utsatthet i våldsamma relationer diskuteras mycket just nu efter flera mord på kvinnor på kort tid. Statistik från BRÅ visar också att det förra året anmäldes över 23 000 fall av misshandel mot vuxna kvinnor, många av dem i nära relationer. Vad får en man att : slå sin partner och vad kan få honom att sluta slå?"

I programmet intervjuas Susanne Boëthius, forskare i sociologi vid Lunds universitet och Ulf Calvert, som jobbat 25 år som terapeut och nu är operativt ansvarig för den nationella hjälplinjen "Välj att sluta".

Susanne Boëthius säger att männens egna svar på frågan varför är varierande. I hennes intervjuer med män var det vissa som la skulden på kvinnan och sa att hon tryckte på deras knappar. Några uppgav att det var bråk som eskalerade och att de själva också blev utsatta. Andra skyllde på att de själva mådde dåligt, att de var inne i en livskris eller liknande.

Hör hela inslaget på sverigesradio.se/artikel/hur-far-man-man-att-sluta-sla

Sydsvenskan: De flesta våldsutsatta kvinnor har berättat

Susanne Boëthius har även intervjuats av TT, en intervju som finns med i tidningen Sydsvenskan i artikeln: De flesta våldsutsatta kvinnor har berättat. Sydsvenskan skriver:

"Fem kvinnor har dödats på mindre än tre veckor i Sverige. Många som utsätts av sin partner har slagit larm till anhöriga.

– Vi måste absolut göra mer som samhälle för att fånga upp både kvinnorna och männen, säger forskaren Susanne Boëthius."

Många av kvinnorna har berättat om det som sker informellt innan de anmäler våldet visar Susanne Boëthius studie. Och även männen har berättat ibland. Till exempel kan de ha berättat för en vårdkontakt att de ibland blir arga på sin partner.

– Om man hade varit uppmärksam och ställt rätt frågor hade det kunnat gå att luska ut vad det handlade om, säger Susanne Boëthius.

Prenumeranter kan läsa artikeln på sydsvenskan.se