Gemensam a-kassan kan försvaga den svenska partsmodellen varnar sociologiprofessorn

Porträtt Anders Kjellberg. Foto Kennet Ruona.
Anders Kjellberg. Foto: Kennet Ruona.

En förändrad a-kassa kan leda till en rejäl försvagning av den svenska partsmodellen menar Anders Kjellberg, seniorprofessor i sociologi vid Lunds universitet, som haft ett möte med den pågående statliga utredningen. Men LO och PTK tonar ner kritiken, enligt tidningen Arbetsvärlden.

I en nyligen påbörjad statlig utredning om den kollektivavtalade a-kassan diskuteras ett alternativ att skapa en gemensam a-kassa för alla som omfattas av kollektivavtal, medan de förbundsvisa a-kassorna omfattar anställda i företag utan kollektivavtal. Detta varnar Anders Kjellberg kan få en negativ inverkan på den fackliga organisationsgraden och därmed riskera att försvaga den svenska partsmodellen som bygger på en hög organisationsgrad hos både fack och arbetsgivare och en hög kollektivavtalstäckning.

En gemensam a-kassa för arbetare och tjänstemän utan hänsyn till bransch skulle bryta sambandet mellan fackförbund och a-kassa. Visserligen kan man vara med i en a-kassa utan att vara fackligt ansluten men många uppfattar ändå medlemskap i ett fackförbund och dess a-kassa som ett sammanhängande paket.

Läs Anders Kjellbergs diskussion av detta i "Den svenska partsmodellen och en kollektivavtalad arbetslöshetsförsäkring" som du hittar i Lunds universitets forskningsportal.

Anders Kjellberg är intervjuad i tidningen Arbetsvärlden idag 1 juni 2022. Läs intervjun på arbetsvarlden.se

Anders Kjellberg är professor i sociologi och har länge följt den fackliga organiseringen på den svenska arbetsmarknaden.

Besök Anders Kjellbergs personliga sida