Som en av bara tre lärare vid Lunds universitetet får Erik Hannerz Lunds studenters pedagogiska pris för framstående insatser i utbildningen. Rektor utser pristagare efter förslag från studentkårerna. Förutom den stora äran utbetalas till institutionerna dessutom ett bidrag om 25 tkr vardera för att möjliggöra studieresor i tjänsten för pristagarna. I år gick priset till universitetslektor Amanda Sonnerfeldt (Företagsekonomiska institutionen), docent Katarina Lundin (Språk- och litteraturcentrum) och biträdande universitetslektor Erik Hannerz vid Sociologiska institutionen.
Priset delades i år ut i samband med årshögtiden fredagen den 4 mars 2022 där Erik Hannerz även höll ett inspirerande tal om vad lärande kan och bör vara.
Hur känns det att bli uppmärksammad av studenterna med detta pris?
– Oerhört hedrande! I min värld är det finaste priset jag kan få och jag är stolt, på gränsen till rörd. Det är en bekräftelse inte bara för min egen undervisning, utan för de kurser jag undervisar på, de program vi har på institutionen och för institutionen som helhet. Det är ett tydligt tecken på att vi gör saker bra och att vi är på rätt väg.
Vad betyder lärarrollen för dig?
– Jag tror att vi behöver ställa frågan vad lärande betyder först och främst. Och mer specifikt vad lärande på universitetsnivå är. Jag tycker att det alldeles för ofta diskuteras vad lärande ska leda till snarare än vad lärande innebär. I pedagogisk teori betonas ofta att lärande är omvandlande. Att det innebär en förändring i förhållandet mellan en individ och dennes omgivning. Det är viktigt vad vi lär men det är framförallt hur denna kunskap omsätts till en förändring i hur vi närmar oss vår omvärld som är kärnan.
Läranderollen för mig kretsar väldigt mycket kring att sätta igång denna förändring
– Om vi ser på lärandet på det sättet så har vi förflyttat oss en bra bit ifrån hur lärande diskuteras i förhållande till exempelvis skolan, faktiskt har vi snarare närmat oss hur förskollärare arbetar med lärande, att man inte separerar görande och lärande, utan strävar efter att möjliggöra ett lärande som sker på flera olika plan samtidigt, och som tydliggörs som just lärande först när det omsätts i praktiken.
Min roll som lärare är att skapa inkluderande rum inom vilka studenterna och jag tillsammans kan diskutera, problematisera och analysera olika existerande frågeställningar, men också väcka nya så att vi lär av varandra.
– Läranderollen för mig kretsar väldigt mycket kring att sätta igång denna förändring, att lägga en grund för studenterna att stå på, gå igenom begrepp, teorier och metoder som de sedan kan använda för att förändra sättet de närmar sig världen. Att tänka kring lärandeprocessen som aktiv och kollektiv där kunskap är något som skapas genom interaktion och mångfald snarare än att det är något som överförs från en lärare som har den kunskapen till en elev som saknar den.