Bo Isenberg

• Lisa Eklund
  • Bo Isenberg

Summary, in Swedish

Ferdinand Tönnies sociologi är en ursociologi – för att inte säga själva ursociologin. Hans sociologi börjar och slutar med begreppen Gemeinschaft och Gesellschaft, ungefär gemenskap och samhälle. Det är begrepp som allt sedan den tidiga sociologin varit grundläggande för disciplinens utveckling. Det är också begrepp som är djupt rotade i erfarenheten av att vara en modern människa, erfarenheten av att leva som individualiserad människa i ett permanent föränderligt samhälle där existensen av naturliga gemenskaper alltid är ifrågasatt. Kapitlet går igenom Tönnies ursociologi och hans försök att etablera sociologin som vetenskap. Kapitlet går detaljerat igenom begreppen Gemeinschaft och Gesellschaft. Kapitlet tar också upp andra studier av Tönnies samt hur hans grundläggande begrepp och idéer kan relateras till analyser av vår egen tid.

2022-01-17

Sidor

Sociologins klassiker : Upptäckter och återupptäckter

Del av eller Kapitel i bok