Carl-Göran Heidegren

Professor emeritus

Carl-Göran Heidegren

Idealistisk systemfilosofi kontra den positiva andan i finsk och svensk universitetsfilosofi

• Carl-Göran Heidegren

Redaktör

• Stefan, Johan Nygård, Strang

Summary, in Swedish

Artikeln utvecklar två idealtyper för idealistisk systemfilosofi och den positiva andan, och använder sedan dessa för att rekonstruera en förändringsprocess inom finsk och svensk universitetsfilosofi som försiggår under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.

Sidor

Publikation/Tidskrift/Serie

Mellan idealism och analytisk filosofi. Den moderna filosofin i Finland och Sverige 1880-1950

Del av eller Kapitel i bok