Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Taggtråd, soffa och skola. Kampen om undervisning på särskilda ungdomshem

Författare:
  • David Wästerfors
Redaktör:
  • Sofia Enell
  • Sabine Gruber
  • Maria A. Vogel
Publiceringsår: 2018
Språk: Svenska
Sidor: 191-210
Publikation/Tidskrift/Serie: Kontrollerade unga. Tvångspraktiker på institution
Dokumenttyp: Del av eller Kapitel i bok
Förlag: Studentlitteratur

Abstract english

Skolarbete på särskilda ungdomshem har seglat upp på dagordningen de senaste åren. Det är ingen överdrift att säga att skolans status har stärkts. I riktlinjer från 2014 anger Statens institutionsstyrelse att 'skola och utbildning ska vara i fokus'. Lärare och behandlingsassistenter ska bilda team kring den unge och arbeta tillsammans. Samtidigt är det heller ingen överdrift att säga att skolan har varit tillbakaträngd och undanskuffad på särskilda ungdomshem – och att det fortfarande gäller på många ställen. Behandlingspersonal låter bli att uppmuntra skolarbetet och hjälpa till med läxor. Behandlingsmöten kör över skolscheman. Lärare får finna sig i att följa avdelningarnas minsta vink och att ställa in sina lektioner. De unga betraktas ibland som hopplösa elever. Skolfrågan nedprioriteras när de ungas framtid ska planeras. Att betrakta skoltanken som minst lika viktig som behandlingstanken är i praktiken fortfarande en udda ståndpunkt. Syftet med det här kapitlet är att uppmärksamma det spännings- eller konkurrensförhållande som uppstår när skola 'ska vara i fokus under hela placeringstiden'. Jag menar att skola har varit och fortfarande utgör en utmaning för ungdomshemmen i Sverige. (...) Kapitlet handlar om hur spännings- och konkurrensförhållandet syns och återskapas i vardagen: i rutiner och organisation, i prioriteringar och synsätt, i institutionsmedlemmars samtal och övrig interaktion. Trots all forskning om det starka preventiva värdet i skolgång för unga i samhällsvård tycks vanlig undervisning – och vanliga sätt att betrakta de unga som elever – skilja sig från institutionernas anda eller raison d’être. Kunskapen om skolgångens betydelse för ett framtida liv med mindre kriminalitet och färre psykosociala problem har inte riktigt fått fäste.

Keywords

  • Sociology

Other

Published
5 ny
E-post: david [dot] wasterfors [at] soc [dot] lu [dot] se

Universitetslektor

Sociologi

+46 46 222 82 03

202A

31

Studierektor för forskarutbildningen

Sociologiska institutionen

31

David Wästerfors är sociolog och skribent med bred erfarenhet av fältarbete och analys.

Han har forskarutbildning och journalistikutbildning från Lunds universitet och har även läst socialpsykologi och estetisk antropologi vid UCLA, University of California Los Angeles.

Forskningsprojekt

1. Våldets förgrund och bakgrund. Sekventiella och institutionella analyser av våldsfall i statlig ungdomsvård (finansierat av Statens institutionsstyrelse)

2. Tillgänglighetens motstånd. Analyser av avsteg från spatial och social framkomlighet för personer med funktionsnedsättningar (med Kristofer Hansson och Hanna Egard, finansierat av Forte)

3. Brottsutredande medborgare. Digital crowdsourcing i civilt spanings- och underrättelsearbete (med Veronika Burcar Alm och Erik Hannerz, finansierat av VR)


Mindre projekt:

  • Embarrassing ethnography. Studier av genans i fältarbete.

  • Skolsabotage. Fortsatta analyser av skolarbete på särskilda ungdomshem.

  • "They are harsher to me than to my friend who is blonde”. Police critique among ethnic minority youth in Sweden (med Veronika Burcar Alm)

  • Seductive meetings (med Malin Åkerström, Katarina Jacobsson och Erika Andersson Cederholm)

Fältstudier

Jag har gjort fältstudier på statliga ungdomshem (även pågående) och på habiliteringsenheter och -aktiviteter, i en transnationell affärsvärld (se avhandling), på kriminalvårdsanstalter, bland brottsförebyggare i stadsmiljö och i hjärnskadevården. Som student har jag gjort deltagande observation på förskolor (i rollen som vikarie och sk. vapenfri tjänst) och bland västerlänningar i Tjeckien.

Peer reviewed articles

Handledare

Jag har handlett följande doktorander till disputation:

  • Matthias Abelin 2019 (handledare), 
  • Sophia Yakhlef 2018 (handledare),
  • Lisa Flower 2018 (handledare),
  • Annika Capelán 2017 (handledare),
  • Katalin Henriksson 2016 (handledare),
  • Daniel Görtz 2015 (huvudhandledare),
  • Goran Basic 2012 (handledare),
  • Tove Harnett 2010 (formellt handledare, i praktiken huvudhandledare).      

   

Opponentskap

Jag har varit opponent vid följande disputationer: Susanne Liljeholm Hansson 2014 (Göteborg), Lars Fynbo 2013 (Köpenhamn), Sara Uhnoo 2011 (Göteborg)

… och vid följande slutseminarier: Christopher Martin 2019 (Lund), Berit Prack 2016 (Halmstad), Ana Maria Vargas Falla 2016 (Lund), Sofia Enell 2015 (Växjö), Zulmir Bečević 2014 (Linköping), Hilma Holm 2010 (Lund), Weddig Runquist 2009 (Lund), Elizabeth Martinell Barfoed 2008 (Lund).

Högskolepedagogik och uppdrag

Jag har gått följande högskolepedagogiska kurser: Lärarrollen vid universitet och högskola, Genusperspektiv i undervisningen, Teaching and Learning through English, Uppsatshandledning för högskolelärare, Kommunikation i undervisningen, Forskarhandledning. 

Under 2011-2012 deltog jag i kursen Morgondagens forskningsledare.

År 2006-2008 var jag medlem i redaktionen för Sociologisk Forskning.

År 2012-2014 var jag medlem i styrelsen för Sociologiska institutionen, Lunds universitet.

Sociologiska institutionen
Lunds universitet
Besök: Sandgatan 11, Hus G, Lund
Postadress: Box 114 , 221 00 Lund
Telefon: Studerandeexpeditionen +46 46-222 88 44, Lunds universitets växel +46 46-222 00 00

Samhällsvetenskapliga fakulteten