Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Reanalysis of Earlier Collected Material

Författare:
  • Malin Åkerström
  • Katarina Jacobsson
  • David Wästerfors
Redaktör:
  • Clive Seale
  • Giampietro Gobo
  • Jaber F Gubrium
  • David Silverman
Publiceringsår: 2004
Språk: Engelska
Sidor: 902-942
Publikation/Tidskrift/Serie: Qualitative research practice
Dokumenttyp: Del av eller Kapitel i bok
Förlag: SAGE Publications

Abstract english

Data from finished projects may stay in a researcher’s mind for many reasons: a fascination for a field, members’ charm, odd circumstances in the collecting process, analytical frustration etc. Yet the possibility of

bringing back one’s attention to these data in order to understand them in new conceptual contexts is rarely as valued as the opposite: a quest for new data to be put in one’s familiar conceptual contexts.

In this article we discuss the methodological aspects of “recycling” one’s own data, pointing out obstacles and rewards as well as the linkages between the process of reinterpretation and researchers’ biographies. Against

worries about data getting “old,” we argue that analytical creativity is not necessarily tied to a specific research project and its limited time span. If cultivating a methodological open-mindedness and an interest in the

phenomena, data can be used again and again by looking at them through different analytical lenses. In that sense, data never get old.

Two empirical illustrations are used. One concerns a woman in prison, interviewed almost twenty years ago in a study on violence and threats in prison. An original naturalistic approach, employed to identify common

traits in the local prison culture, made this particular interview difficult to place. The woman’s storytelling did not fit into the overall picture. She was mostly concerned with life ouside prison, wheras the other interviewees kindly kept themselves to researcher's choosen topic. Furthermore, she presented herself in a way more aking to some of the male prisoners, than did the other women. Subsequently, as qualitative research gained insights in narrative perspectives, tools appeared that made it possible to interpret what originally seemed puzzling.

The other illustration relates to ethnographic data from a study of parents and professionals involved in education and care of deaf children. Whereas an original interactionist approach seemed sufficient to discern and interpret all patterns and variations, a later analysis of practically the same material, now in accordance with Mikhail Bakhtin’s dialogical view of language, shed a new light on the field.

Thus, the idea of recycling data involves potentials not only to revisit and ruminate old riddles but also to generate new riddles in data once considered to be entirely squeezed. As Georg Simmel wrote, animating the quality he saw in empirical materials: “there’s more within me.”

Keywords

  • Sociology
  • reinterpretations
  • battered women
  • deaf
  • analytical creativity sociology sociologi
  • ethnography
  • method

Other

Published
  • Kriminal- och socialvetenskapligt nätverk-lup-obsolete
  • ISBN: 0-7619-4776-0
5 ny
E-post: david [dot] wasterfors [at] soc [dot] lu [dot] se

Universitetslektor

Sociologi

+46 46 222 82 03

202A

31

Studierektor för forskarutbildningen

Sociologiska institutionen

31

David Wästerfors är sociolog och skribent med bred erfarenhet av fältarbete och analys.

Han har forskarutbildning och journalistikutbildning från Lunds universitet och har även läst socialpsykologi och estetisk antropologi vid UCLA, University of California Los Angeles.

Forskningsprojekt

1. Våldets förgrund och bakgrund. Sekventiella och institutionella analyser av våldsfall i statlig ungdomsvård (finansierat av Statens institutionsstyrelse)

2. Tillgänglighetens motstånd. Analyser av avsteg från spatial och social framkomlighet för personer med funktionsnedsättningar (med Kristofer Hansson och Hanna Egard, finansierat av Forte)

3. Brottsutredande medborgare. Digital crowdsourcing i civilt spanings- och underrättelsearbete (med Veronika Burcar Alm och Erik Hannerz, finansierat av VR)


Mindre projekt:

  • Embarrassing ethnography. Studier av genans i fältarbete.

  • Skolsabotage. Fortsatta analyser av skolarbete på särskilda ungdomshem.

  • "They are harsher to me than to my friend who is blonde”. Police critique among ethnic minority youth in Sweden (med Veronika Burcar Alm)

  • Seductive meetings (med Malin Åkerström, Katarina Jacobsson och Erika Andersson Cederholm)

Fältstudier

Jag har gjort fältstudier på statliga ungdomshem (även pågående) och på habiliteringsenheter och -aktiviteter, i en transnationell affärsvärld (se avhandling), på kriminalvårdsanstalter, bland brottsförebyggare i stadsmiljö och i hjärnskadevården. Som student har jag gjort deltagande observation på förskolor (i rollen som vikarie och sk. vapenfri tjänst) och bland västerlänningar i Tjeckien.

Peer reviewed articles

Handledare

Jag har handlett följande doktorander till disputation:

  • Matthias Abelin 2019 (handledare), 
  • Sophia Yakhlef 2018 (handledare),
  • Lisa Flower 2018 (handledare),
  • Annika Capelán 2017 (handledare),
  • Katalin Henriksson 2016 (handledare),
  • Daniel Görtz 2015 (huvudhandledare),
  • Goran Basic 2012 (handledare),
  • Tove Harnett 2010 (formellt handledare, i praktiken huvudhandledare).      

   

Opponentskap

Jag har varit opponent vid följande disputationer: Susanne Liljeholm Hansson 2014 (Göteborg), Lars Fynbo 2013 (Köpenhamn), Sara Uhnoo 2011 (Göteborg)

… och vid följande slutseminarier: Christopher Martin 2019 (Lund), Berit Prack 2016 (Halmstad), Ana Maria Vargas Falla 2016 (Lund), Sofia Enell 2015 (Växjö), Zulmir Bečević 2014 (Linköping), Hilma Holm 2010 (Lund), Weddig Runquist 2009 (Lund), Elizabeth Martinell Barfoed 2008 (Lund).

Högskolepedagogik och uppdrag

Jag har gått följande högskolepedagogiska kurser: Lärarrollen vid universitet och högskola, Genusperspektiv i undervisningen, Teaching and Learning through English, Uppsatshandledning för högskolelärare, Kommunikation i undervisningen, Forskarhandledning. 

Under 2011-2012 deltog jag i kursen Morgondagens forskningsledare.

År 2006-2008 var jag medlem i redaktionen för Sociologisk Forskning.

År 2012-2014 var jag medlem i styrelsen för Sociologiska institutionen, Lunds universitet.

Sociologiska institutionen
Lunds universitet
Besök: Sandgatan 11, Hus G, Lund
Postadress: Box 114 , 221 00 Lund
Telefon: Studerandeexpeditionen +46 46-222 88 44, Lunds universitets växel +46 46-222 00 00

Samhällsvetenskapliga fakulteten