5 ny

David Wästerfors

5 ny

Etnifierade polispraktiker : Hur etnicitet görs i polisers vardag

Ethnified police practices : How ethnicity is done in police work

• Daniel Görtz

Popular Abstract in Swedish

Hur många betydelser har etnicitet i polisens arbete? Diskriminering och främlingsfientlighet är kanske det första många tänker på. Men kan etnicitet innebära mer än så i polisens arbete? Och är det alltid poliserna som för in den etniska dimensionen i mötet med medborgaren?

Denna etnografiska studie beskriver dussintals betydelser av etnicitet i polisens vardag. Vi möter poliser som är i färd med att ”göra” etnicitet – genom att använda den för olika praktiska syften i möten med människor.

Här följer vi poliser på nära håll, genom ingående fältstudier och samtal i polisbilen. Vi får ta del av polisens jargong, arbetspraktiker, föreställningar och fördomar – och deras försvar eller ursäkter av dessa. Vi får även insikt i polisers särskilda belägenhet i samhället.

Daniel Görtz är sociolog och har tidigare skrivit om polisarbete i Malmö. Det här är hans avhandling i sociologi.

Lund Dissertations in Sociology

Volym

Doktorsavhandling

Lund University