The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

jp 5 ny

David Wästerfors

Professor

jp 5 ny

Lektioner i motvind. Om skola för unga på institution

Author

  • David Wästerfors

Summary, in Swedish

Det finns en lång tradition av att placera unga människor som begår brott på ungdomshem. Ute på landet, bortom storstadens förmodat destruktiva inflytande, ska de behandlas och anpassas till ett konventionellt liv. Ungdomarna är i högstadie- eller gymnasieåldern. De förväntas gå i skola, de har gått i skola och de vill gå i skola, åtminstone de flesta och i princip. Men skolarbetet har haft en nedtonad betydelse, bland både behandlare och experter. Institutionsvård av ungdomar förknippas sällan med lärarrummets kaffedoftande samtal eller unga människors längtan efter betyg, kunskap och bekräftelse, trots att forskare gång på gång pekar ut skolgång som synnerligen brottspreventivt i samhället i stort.



David Wästerfors presenterar i denna bok en relativt sluten värld där skolan har getts en trängd tillvaro bland taggtråd, larm och intrikata regelsystem. Med hjälp av etnografiskt material från särskilda ungdomshem i Sverige (LVU- och LSU-hem) analyserar han de problem som man brottas med dagligen i denna värld. Hur förklarar elever och lärare framgång respektive motgång i skolarbetet? Vad händer när elever vägrar delta i lektionerna och börjar sabotera undervisningen? Hur kommer det sig att skolarbetet äger rum i motvind?



Boken rymmer också en översikt över tidigare forskning på området samt tolkningar av fenomenet motivation och förhållandet mellan person och institution. Den riktar sig till utbildningar i sociologi, socialt arbete, pedagogik, kriminologi, socialpsykologi, socialantropologi eller närliggande ämnen och till personal verksamma inom ungdomsvård, skola och socialtjänst.

Department/s

  • Sociology

Publishing year

2014

Language

Swedish

Document type

Book

Publisher

Égalité

Topic

  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)

Keywords

  • ungdomsvård
  • skola
  • sociologi
  • kriminologi
  • brottsprevention
  • motivation
  • socialpsykologi
  • specialpedagogik
  • accounts

Status

Published

Research group

  • Kriminal- och socialvetenskapligt nätverk

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-981317-3-4