Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Forskning om den offentliga sektorn

Arbete och vardagsliv. Skola, omsorg och trygghet.

Relevanta anslag:
Vetenskapsrådet (National Research Council) 4 760 000 SEK. ”Konflikt i skolan: Lag, regler och dynamik i vardagens skolmiljö (2010-2015)
Riksbankens Jubileumsfond , 4 572 000 SEK. ”Hot och våld i skolan – är lärare rättslösa?” (2014-2017)
Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd, 2 035 000 SEK, ”Hot och våld – speciellt undersökning av olika yrkesgrupper” (2014-2017)
Gästforskare, A. Hetzler 2017, The Scandinavian Consortium for Organizational Research, Scancor, Harvard University.
Konsult, A. Hetzler 2018, Swedish Work Environment Authority, Project “Cognitive Risks for Teachers and Rectors”
Tillsatta praktikanter André Hansen and Fardis Mohammadi, våren 2019, Project “Rights and Regulation.”

Research on everyday life at school, RELs (Forskning om skolans vardag) samlar flera forskningsprojekt och koncentrerar sig på problem i skolan, konflikter och hur de kan lösas, samt rättigheter och hur de kan mobiliseras. Forskningen behandlar också hur skolans vardag påverkar arbetsplatsen för lärare och skolans andra anställda.

Forskningsmiljöns huvudsyfte är att producera internationell toppforskning om skolans utmaningar och bemötande av förändringsprocesser och hur dessa påverkar studiero, lärande och arbetssituationer för både eleverna och anställda.

Gruppens arbete är särskilt inriktat på den svenska grundskolan, men siktar även på att producera ”front-line forskning” i teori och analys i besläktade områden. Det kan då handla om bland annat regleringskrav, skolans finansiering, förändrat familjebyggande, och hur föreningslivet påverkar skolans vardag.

Två forskningsprojekt pågår för närvarande och en internationell studie om sambandet mellan stress och stöd i skolan påbörjas i juni 2014.

Läs mer om de två pågående projekten

Abstracts för konferenser och forskningspresentationer 2015–2019

Forskare i miljön

  • Principal Investigator och kontaktperson Antoinette Hetzler, Senior Professor, Sociologi, Antoinette [dot] Hetzler [at] soc [dot] lu [dot] se
  • Håkan Bergquist, Sociologi, Statistik Analytiker, Hakan [dot] Bergquist [at] soc [dot] lu [dot] se
  • Colm Flaherty, MA in Welfare Policy and Management, Project assistant, colm [dot] flaherty [at] soc [dot] lu [dot] se
  • Patrik Andersson,MA in Welfare Policy and Management, Project assistant, patrik [dot] andersson [at] soc [dot] lu [dot] se
  • Ernst Nilsson. PhD, Industrial Engineering, Associate member and Head of the research reference group
  • André Hanse, Master candidate in Welfare Policy and Management, Intern research assistant andre [dot] hanse [at] soc [dot] lu [dot] se
  • Fardis Mohammadi, Master candidate in Welfare Policy and Management, intern research assistant, fardis [dot] mohammadi [at] soc [dot] lu [dot] se

Publikationer knutna till miljön