
Freja Morris
Doktorand

Tenacious Documents : Exploring the Allure of Documentation in Swedish Compulsory Schools
Ihärdiga dokument : En studie om dokumentationens dragningskraft i svenska grundskolor
Författare
Summary, in Swedish
Metodologiskt och teoretiskt närmar sig avhandlingen problemet genom att framhäva dokument som materiellt-semiotiska objekt. Genom etnografiskt fältarbete i skolor, semistrukturerade intervjuer med skolpersonal och dokumentanalys använder avhandlingen en performativ förståelse av dokument, där dokument och de praktiker som följer med dem konceptualiseras som mångfacetterade, oförutsägbara och konstituerande för de sociala relationer som de möjliggör och iscensätter. De analytiska kapitlen visar hur dokument ofta har flera syften, både avsedda och oavsiktliga. Dessa multipla syften framstår ofta som självklara i hur de beskrivs av olika nyckelaktörer som definierar lärarnas dokumentationskrav, såsom styrande utbildningsorgan och digitala lärplattformar. I praktiken är de dock ofta i betydande spänning och konflikt med varandra. Det är även så att trots att dokumenten till synes är djupt involverade i skolornas vardagliga verksamheter, upplever lärarna ofta att dokumenten tenderar att bli frikopplade från de processer de är avsedda att påverka, såsom kvalitetsarbete eller att motverka kränkningar. Denna avhandling undersöker hur denna frikoppling och distansering sker i skolornas vardag.
Avhandlingen drar slutsatsen att vi måste förstå dessa seglivade dokument som existerande i en olöslig spänning mellan att förverkliga demokratiska ideal och att upprätthålla kontroll eller dominans. Det hävdas att denna spänning inte främst existerar på en ideologisk eller idébaserad nivå, utan är socio-materiellt producerad i skolpersonalens vardagliga aktiviteter.
Avdelning/ar
- Sociologi
Publiceringsår
2025-01
Språk
Engelska
Publikation/Tidskrift/Serie
Lund Dissertations in Sociology
Issue
138
Fulltext
Dokumenttyp
Doktorsavhandling
Förlag
Media-Tryck, Lund University, Sweden
Ämne
- Social Sciences
- Sociology
Nyckelord
- Documentation
- Education
- Governance
- Ethnography
- Science and Technology Studies
- Knowledge production
- sociology of quantification
- sociology of statistics
Aktiv
Published
Handledare
- Malin Åkerström
- Axel Fredholm
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 1102–4712
- ISSN: 1102–4712
- ISBN: 978-91-8104-340-2
- ISBN: 978-91-8104-339-6
Försvarsdatum
14 februari 2025
Försvarstid
13:15
Försvarsplats
Socialhögskolans hörsal (Sh128) Allhelgona kyrkogata 8, Lund
Opponent
- Kristin Asdal (Professor)